söndag 24 juni 2012

Grönsaksodling hetare än någonsin

I år är verkligen grönsaksodling hetare än någonsin. Pallkrageodlarna nere på spåret brevid  Eriksdalsbadet får hur mycket utrymme i media som helst. Gerillaodling i Kärrtorp läste jag om i lokaltidningen så sent som idag. Jag undrar om SVT insåg vilken lyckoträff det var att visa "Edible Garden" med Alys Fowler i våras, däremot har Pernilla Månsson missat grönsakståget med årets "Trädgårdsonsdag". De första somrarna i radhuset intresserade jag mig mest för perenner, sommaren 2008 gjorde jag mitt första (totalt misslyckade) grönsaksförsök. Frön köpta på måfå och alldeles för sent och för näringsfattigt planterade. Året därpå gick det lite bättre och finfina små cocktailtomater växte på terrassen. 2010 var första året med odlingslotten - vinbär, morötter och sockerärter var första årets mest lyckade skörd. Förra året, 2011, lyckades blomsterbönor, frilandsgurkor, rödbetor och rädisor över förväntan. Vad som blir mest lyckat i år återstår att se.






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar