tisdag 3 juli 2012

Bevattning på terrassen

Detta är åttonde sommaren jag bor i radhuset och det här med bevattning har alltid varit ett bekymmer eftersom terrassen inte har något vattenutkast. Jag är tvungen att dra en vattenslang från badrummet via hallen och vardagsrummet för att vattna på terrassen. Alternativt skvimpla med kannor och hinkar från köket eller badrummet. Båda alternativen är rätt så slabbiga och/eller smutsar ner. För nån sommar sen hade jag en ide om att försöka gå ihop med grannarna och ordna sommarvatten, men när grannarna började tänka på grenade vattenslangar med vanliga trädgårdsslangskopplingar började jag inse att det nog var ett rätt så svårhanterat projekt, speciellt som min bild av hur en slang som ska ligga med ständigt tryck en hel sommar måste se ut - man vet ju hur vatten till djurhagar och sommarvatten i sommarstugsområden brukar se ut.

Men i år, den åttonde sommaren, har jag slagit till på en 200 liters vattentunna. Ett litet aber är förstås att vattnet från förrådstaket inte rinner ner i tunnan - utan bredvid, så en liten stupränna måste monteras. Samt förstås om det är en torr sommar så måste jag fortfarande dra slangen från badrummet för att fylla tunnan. Men hellre fylla tunnan en gång i veckan med slang, än att dra slangen var eviga dag.

Tunnan köpte jag på Blocket.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar